Госпаблики: Лента новостей Портала Республики Тыва
Даа кожууннуң 260 чылдаанынга Даа кожууннуң 260 чылдаанынга
Даа кожууннуң 260 чылдаанынга
Бо рубриканы калбак номчукчуларга номчуп таныжар кылдыр «Даа кожуун 250» деп фотоальбомдан болгаш Тываның күрүне архиви ( амгы үеде Тываның национал архиви), Чөөн-Хемчик кожууннуң 250 чылы» деп төөгүлүг номундан материалдар болгаш чуруктарны чамдык материалдарны ажык четкиден хоолгалааш, калбак номчукчуларга бараалгаттывыс.
Хүндүткел-биле,
Күш-ажылдың хоочуну, «Чаа орук» солуннуң кол редактору Вячеслав Монгуш
ШИРИИН МОНГУШ
Монгуш Шириин Шыырапович 1947 чылдың май 31-де, Чөөн-Хемчик кожууннуң Баян-Тала сумузунга малчын арат өг-бүлеге төрүттүнген. Ачазы Шыырап Өргепей оглу малчын арат, сөөлгү чылдарда ол Тываның дуржулга станциязынга бухгалтерлеп турган. Авазы Буян Лаажап уруу Сарыглар, малчын. Баян-Тала сумузунга МЧАЭ, ЧАЭ болгаш колхозтуң тургузукчу кежигүннери турган. Оглу Шириин 1955 чылда Баян-Тала 7 чыл школазынга өөренип киргеш, ол школаның 8-ки клазын эки өөредилге быжыг сагылга чурум-биле дооскан өөреникчилерниң бирээзи болган. 1966 чылда Кызылдың №2 ортумак школазының 11-ги клазын дооскан. 1966-1971 чылдарда Баян-Тала школазынга күш-культура болгаш чурук башкызы кылдыр ажылдап эгелээн.
Тываның көдээ ажыл-агый техникумунуң зоотехния салбырын дооскаш, Шириин Монгуш 1974 чылдан 1979 чылга чедир Өвүр кожууннуң көдээ ажыл-агый эргелелинге уксаажыдылга талазы-биле зоотехниктеп ажылдап турган. Ооң соонда Шириин Монгуш «Хөндергей совхозтуң зоотехниги , 1989 чылдан 1997 чылга чедир ол «Хөндергей» совхозтуң директорунга ажылдап турган. Красноярскиниң көдээ ажыл-агый институдунуң зоотехния салбырын дооскан Шириин Шыыраповичиниң организакчы, улус-биле ажылдап билирин болгаш удуртукчу шынарларын өөренип көргеш, Чөөн-Хемчик кожууннуң көдээ ажыл-агый килдизиниң эргелекчизинге томуйлаан.
Ажылга, амыдыралга өскерлиишкиннер бо-ла болу бээр. Ийи чыл дургузунда ол Сүт-Хөл кожуунга гидротехниктеп база ажылдап турган. Тыва Республиканың девискээр аайы-биле Чөөн-Хемчик кожуунга Бүгү-Россияның көдээ ажыл-агый чизезиниң талазы-биле бүрүн эргелиг төлээзи кылдыр Шириин Шыырапович Монгуш 2005-2007 чылдарда ажылдап турган. 2007 чылдан 2009 чылга чедир Чадаана хоорай чагыргазының даргазының оралакчызы, херектер эмгелекчизи. Ш.Ш. Монгуш аңгы-аңгы чылдарда комсомол райкомунга, партия райкомунга инструктор кылдыр ажылдап турганы дээш Тываның партия обкомунуң, көдээ ажыл-агый яамызының хүндүлел бижиктери-биле шаңнаткан. «Күш-ажылга шылгарал» 2006 чылда Бүгү- Россияның көдээ ажыл-агый делгелгезин эрттиреринге ачы-хавыяазы дээш « Күш-ажылдың хоочуну «С.К-Х. Токаның 110 чыл оюнунуң, Россия-биле Тываныё демнежилгезиниң 100 чыл ою юбилейлиг медальдарның эдилекчизи, күш-ажылдың хоочуну. Шириин Монгуш өөнүң иштиӨлзеймаа Самбууевна-биле 2 оол, 3 кысты өстүрүп кижизиткен, амгы үеде ол хүндүлүг дыштанылгада.
#260чылДаакожуун
#ДзунХемчик
#Чааорук
Дата публикации: 17.06.2025

Теги: Монгуш, Шириин, ажылдап, көдээ, ажылагый, турган, кожууннуң, болгаш, Тываның, ол, кылдыр, ЧөөнХемчик, БаянТала, чылдарда, чыл, хоочуну, малчын, чылда, дооскан, чылдан, чылга, чедир, Даа, калбак, номчукчуларга, деп, архиви, амгы, үеде, Күшажылдың, Шыырапов
Количество показов: 740
Тип:  Новость органа
Источник информации:  Администрация Дзун-Хемчикского кожууна
Размещение на сайте:  Госпаблики
Источник (URL):  https://vk.com/wall-92679169_42220
Госпаблики вКонтакте





Мэрия г. Кызыла
ЧЕТЫРЕ ВОПРОСА, КОТОРЫЕ НУЖНО ЗАДАВАТЬ СВОЕМУ РЕБЕНКУ КАЖДЫЙ ДЕНЬ

Часто в будничной суете в потоке ежедневных дел, в тесноте и воспитательных придирках мы забываем поговорить с детьми по душам. Это приводит к тому, что отношения становятся формальными, а в эмоциональном плане между детьми и родителями нарастает пропасть.
Ученые подсчитали, что в среднем мы уделяем общению с детьми всего 12.5 минут в день. Из этого времени 8,5 минут родители отводят на различного рода наставления, замечания и споры. На доверительное дружеское неформальное остается лишь 4 минуты в день!
КАК ЭТОГО ИЗБЕЖАТЬ?
Итак, вот 4 вопроса, которые помогут вам сохранять с ребенком теплую душевную связь, даже если общаться много не получается:
1. Как прошел твой день?
Если поначалу ребенок отшучивается или отвечает односложно – «плохо», «нормально» и так далее, не нужно устраивать ему допрос и, что называется, «вытаскивать рассказ клещами». Можно сказать: «Ладно, не хочешь – не рассказывай, но знай, что это мне интересно. А вот я сегодня делала то-то и то-то». Со временем ребенок даже самый замкнутый, самостоятельный и скрытный начнет с вами делиться тем, что у него на душе. Проверено на практике!
2. Как дела у твоих друзей?
Можно спросить о конкретном друге, если вы знаете о каких-то событиях из его или ее жизни, а можно – обо всех друзьях в общем. Например, «Кто из твоих друзей, по твоему, нравится мне больше всех? Почему? Расскажи мне о своем лучшем друге. Какие качества должны быть у хорошего друга? Какую самую приятную вещь твой друг делал для тебя? Кем из своих друзей ты гордишься больше других? Почему? Описывал ли ты меня своим друзьям? Если бы ты узнал, что твой друг украл что-то, чтобы ты сделал?». Как вы понимаете, это вопросы для разного возраста, для разных случаев.
3. Что хорошего с тобой случилось за день?​​​​​
Даже в самый дождливый и мрачный день после контрольной по математике можно задуматься и вспомнить какие-то маленькие приятности. А если не вспоминается, то взять и придумать, как себя развлечь и повеселить, например, не запланировано пойти в кино, поиграть всей семьей в настольную игру или просто лечь о помечтать, где и как проведете отпуск или как минимум ближайшие выходные. Такие фантазии выведут и вас, и ребенка из тяжких раздумий на волну положительных эмоций.
4. Тебе нужна моя помощь?
Все мы знаем, как порой трудно просить помощи. Ребенок, который не привык получать помощь по мелочам, тем более не обратится к вам в более сложной ситуации, поэтому начинать нужно с малого – помочь убраться в комнате, сделать уроки, разрешить какую-то неоднозначную ситуацию. Не бойтесь разбаловать сына или дочь, ведь чем больше вы помогаете по мелочам, тем выше вероятность, что в случае серьезного конфликта ребенок придет за советом к вам. Впрочем, это не означает, что нужно начать делать все вместо ребенка.
И еще небольшой, но важный совет: слушая рассказ ребенка, не торопитесь выносить суждения, комментируйте только тогда, когда вас об этом попросят. Пусть ваши глаза будут на одном уровне (если ребенок маленький наклонитесь к нему, возьмите его на руки или просто сядьте рядом). Не игнорируйте телесный контакт, обнимитесь, возьмите за руку. Если вы сейчас в плохом настроении или у вас нет времени – честно скажите ребенку об этом и договоритесь, когда вы сможете пообщаться позже.
Только совместными усилиями государства, общественных организаций и гражданского общества можно обеспечить реальную защиту прав и интересов детей в регионе.